Carambole teams is geen eigen spel soort, maar maakt het mogelijk om snel de partijen van een wedstrijd tussen twee teams samen te stellen. De partijen van de wedstrijd zijn verder gelijk aan het carambole spel [ /carambole ]. De uitleg voor de instellingen voor carambole teams kunt u daarom terugvinden bij de beschrijving van het carambole spel.
NB: Carambole teams is vooral handig wanneer u ook gebruik maakt van online spelerslijsten [ /spelerslijsten ]. Ook is het mogelijk om wedstrijden via een QR-code in te scannen uit de teamleiders app (https://www.youtube.com/watch?v=dtePBOGbxJc) of, in de toekomst, uit competitiemanagement websites.
U maakt een wedstrijd door het thuisspelende en uitspelende team in te voeren en voor beide teams hetzelfde aantal spelers op te stellen. Vervolgens zal het systeem automatisch de partijen aanmaken waarbij spelers uit de twee teams op basis van hun TMC en moyenne tegen elkaar worden geplaatst.
Een speler kan twee keer geselecteerd/opgesteld worden zodat deze twee partijen speelt: een extra dubbelpartij. De partijen worden dan nog steeds om basis van de TMC en moyenne van spelers aangemaakt, maar voor de tweede partij die een speler speelt kan het aantal te maken caramboles worden aangepast door een tweede TMC in te voeren. Deze tweede TMC kan handmatig ingevoerd worden maar ook opgenomen zijn in de online spelerslijst in de “dtmc”-kolom [ /spelerslijsten ].
U kunt een team kiezen uit de online spelerslijst of een team handmatig invoeren. In het eerste geval, kiest u eenvoudig de naam van het gewenste team uit de lijst van teams. De spelers van dit team worden nu getoond en u kunt nu de spelers opstellen door ze (1 of 2 keer) te selecteren. Met de grote groene knop onderaan het scherm keert u terug naar het wedstrijdoverzicht.
Met het prullenbak-icoon kunt u een het hele team weggooien en opnieuw beginnen.
NB: Wanneer u een team uit een spelerslijst hebt geselecteerd dan kunt u alleen spelers opstellen van dit team. Handmatige wijzigingen aan de lijst van spelers maken is niet toegestaan. Dit is meestal precies wat u wilt en wat handig is. Maar het kan voorkomen dat er een fout in de spelerslijst is geslopen en er geen tijd is om de online lijst nog aan te passen voor aanvang van de wedstrijd. Voor zulke noodgevallen is er het “potlood”-icoon waarmee u een kopie van het team uit de spelerslijst kunt maken. Deze kopie is wel handmatig aan te passen. In dergelijke gevallen hoeft u dus niet het hele team handmatig in te voeren. De gemaakte kopie van het team krijgt een sterretje voor de naam.
Bij handmatige invoer, voert u eerst de naam van het team in. Een speler voegt u toe aan het team door de naam in het veld “Nieuwe speler” en het aantal te maken caramboles in het veld “TMC” in te voeren. Zodra beide velden ingevoerd zijn wordt de speler aan de lijst van spelers toegevoegd met een vinkje ervoor. Dit vinkje geeft aan dat de speler is opgesteld om 1 partij te spelen. Door op het vinkje te drukken kunt u dit veranderen in 2 vinkjes of een kruisje (speler speelt dubbelpartij of geen partij resp.). U kunt een speler uit de lijst verwijderen door de naam van de speler leeg te maken. Wanneer u genoeg spelers hebt ingevoerd dan keert u met de grote groene knop onderaan het scherm terug naar het wedstrijdoverzicht.
NB: Spelers met gelijke TMC worden opgesteld in de volgorde van de lijst van spelers van het team. De speler die hoger in de lijst staat wordt als de betere speler beschouwd. U kunt de plaats van de speler nog aanpassen met de op/neer pijltjes achter de namen van de spelers. Wanneer u gebruik maakt van spelerslijsten kunt u de volgorde waarin spelers met gelijke TMC opgesteld worden bepalen door een moyenne kolom toevoegen (en de spelers een iets verschillend moyenne te geven).
Nadat beide teams zijn ingevoerd en een gelijk aantal spelers zijn opgesteld, worden de partijen van de wedstrijd aangemaakt en getoond. De partijen zijn grijs gekleurd om aan te geven dat ze nog niet uitgespeeld zijn. U kunt een partij spelen door deze te selecteren. Na afloop van de partij keert u terug naar het wedstrijdoverzicht waarbij de gespeelde partij dan geel gekleurd zal zijn. Het selecteren van een gespeelde (geel-gekleurde) partij laat het uitslagscherm voor die partij zien.
NB: Nadat de partijen van de wedstrijd zijn aangemaakt is het nog mogelijk om de TMCs van de spelers handmatig aan te passen zonder de opstelling van de spelers te veranderen. Met het “potlood”-icoon bij de TMC kolom laat u plus/min-tekens verschijnen rond de TMCs van de spelers van de partijen waarmee u de TMCs naar believen nog kan aanpassen.
Onder de lijst van partijen staan QR-codes. Door de QR-code van een partij te scannen met een andere telefoon/app kunt u die partij door iemand anders laten spelen. Na afloop scant u de QR-code van de gespeelde partij, via het “QR-code”-icoon onderaan het scherm, om het resultaat toe te voegen aan uw wedstrijd. Op die manier kunt u twee of meer partijen van de wedstrijd gelijktijdig spelen.
Wanneer alle partijen van de wedstrijd zijn gespeeld kunt u met het “Delen”-icoon een PDF wedstrijdformulier delen of afdrukken. U kunt bovenaan het scherm de ronde van de wedstrijd opgeven wanneer de wedstrijd onderdeel is van een competitie die in rondes wordt gespeeld. Deze rond wordt dan op het wedstrijdformulier vermeld. Als u de statistieken en tellijsten van de partijen wilt delen of afdrukken, dan kan dit via het “Delen”-icoon op het uitslagscherm van elke partij.
Wanneer u een nieuwe wedstrijd wilt opzetten en u wilt de huidige wedstrijd (afgelopen of niet) van het scherm verwijderen, dan kan dit met de “Stop teams”-knop in het spelopties menu. De wedstrijd zelf wordt niet verwijderd: die is terug te vinden in uw Archief.