Het Carambole spel is het spel dat u kiest als u met twee personen een partij wilt biljarten, of het nu libre of driebanden of een andere carambole variant is. Dit spel wordt standaard gespeeld met twee spelers die elk een eigen aantal te maken caramboles/punten (hun TMC) moeten behalen om te winnen.
Als u het standaardspel wilt spelen dan hoeft u geen spelinstellingen aan te passen. U kunt dan direct doorgaan naar het invoeren van de namen en het aantal te maken caramboles van de spelers door op de grote groene knop onderaan het scherm te drukken. Als uw partij onderdeel is van een competitie, dan kunt u het partijpuntensysteem selecteren dat bij die competitie hoort [ /puntensystemen ].
NB: Het invoeren van spelersgegevens kunt u efficiënter maken door gebruik te maken van online spelerslijsten [ /spelerslijsten ]. Dan hoeft u de gegevens niet steeds in te voeren maar selecteert u slechts de juiste spelers. Wanneer u geen namen invult dan zullen de spelers “Speler 1” en “Speler 2” als naam krijgen. Wanneer u geen TMC invult voor de spelers, dan eindigt het spel nooit. U kunt het spel dan alleen afbreken met de “Stop spel” knop [ /stopspel].
Nadat u de namen en TMCs van de spelers hebt ingevoerd start u het spel met de grote groene knop. Voordat de partij echt begint kunt u een inspeelklok tonen [ /timer ], en kunt u nog bepalen welke speler mag beginnen [ /shuffle ].
Voor elke carambole die de huidige speler maakt druk u op de grote Plus (+) toets (een punt teveel kunt u eventueel corrigeren met de Min (-) toets. Het aantal gemaakte caramboles (GMC) van de speler wordt steeds direct aangepast op het scorebord. In de app wordt getoond hoeveel punten de speler nog verwijderd is van zijn TMC met “en nog …”. Wanneer de speler mist is zijn beurt over en maakt u zijn punten voor deze beurt definitief met de groene “Noteer” knop. Nu is de volgende speler aan de beurt. Dit wordt in de app en op het scorebord aangegeven doordat de spelersnaam de kleur van zijn speelbal krijgt. Een verkeerd genoteerde score voor een speler kan hersteld worden met de herstelknop [ /undo ].
NB: In plaats van het Plus/Min-toetsenbord kan ook gebruikt gemaakt worden van een numeriek toetsenbord of scheidsrechtersafstandbediening [ /keyboard ]. Als u een pauze in wilt lassen dan kunt u ten allen tijde een pauzeklok tonen [ /timer ] en daarna verder spelen. Wilt u zonder pauzeklok, voor langere tijd, pauzeren dan kunt u hiervoor de “Stop spel” knop gebruiken [ /stopspel]. Wilt u de partij verder spelen op een andere telefoon? Dat kan. Scan hiervoor de QR-code op het spelopties scherm met die andere telefoon [ /qrcode ].
Op het standaard spel zijn een aantal variaties mogelijk:
- Gelijkmakende beurt.
Standaard wordt gespeeld met een “gelijkmakende beurt”. Dit betekent dat als de eerste speler zijn TMC behaald heeft, dat de tweede speler nog de kans krijgt om gelijk spel te behalen. De laatste beurt van het spel wordt dan dus altijd door beide spelers gespeeld. Wanneer u niet met “gelijkmakende beurt” speelt dan eindigt het spel zodra een speler zijn TMC behaald (een gelijkspel is dan niet mogelijk). - Maximum aantal beurten.
Standaard eindig het spel wanneer een speler zijn TMC behaald. Er kan ook gekozen worden om het spel te eindigen na een vast aantal beurten. Dit kan gecombineerd worden. Dus de partij kan eindigen bij het behalen van een TMC, kan eindigen na een ingesteld aantal beurten, of kan eindigen als een speler zijn TMC behaald dan wel het maximum aantal beurten is bereikt. Wanneer altijd het maximum aantal beurten wordt gespeeld, dan is het dus mogelijk dat spelers meer punten maken dan hun TMC. - Sets.
Standaard bestaat een partij uit 1 enkele set, maar het is ook mogelijk om met meerdere sets te spelen. De winnaar van de partij is dan die speler die het hoogste aantal setpunten behaald. Een speler krijgt een setpunt voor elke gewonnen of gelijkgespeelde set. Wanneer er met 3 of meer sets gespeeld wordt kan ook gekozen worden voor de “Best of…” optie. Dit betekent dat de partij eindigt zodra een speler meer dan de helft van de te behalen setpunten heeft. Met andere woorden: de partij is beslist en eindigt zodra de andere speler niet meer kan winnen of gelijkspelen. Bijvoorbeeld: als bij 3 sets, een speler na 2 gespeelde sets 2 setpunten behaald heeft dan kan de andere speler de partij niet meer winnen door de 3e set te winnen. Met de “Best of…” optie eindigt de partij dan na 2 gespeelde sets, terwijl zonder die optie altijd alle 3 sets uitgespeeld worden. - Stootklok.
De optionele stootklok bepaald hoeveel seconden een speler over een stoot mag doen. Via het gebruik van timeouts (verlengingen) kan een speler een aantal keren een bepaald aantal seconden langer over zijn stoot doen. Zie voor uitleg en details [ /stootklok ] en [ /stootklokopties ].