Het is een door corona geteisterd jaar geworden en we kijken uit na weer een jaar verademing zonder nare ziektes. Daarom wensen we je vooral een gezond jaar toe, maar hopelijk ook weer een jaar waarin er elkaar weer sportief de keuen kunnen kruisen.
Resultaten gebruikerstesten
Onze eigen BC RRS in Enschede was de eerste club die deelnam aan ons testprogramma. Dit zou ons de kans geven om van dichtbij te observeren hoe biljarters ons scorebordsysteem gebruiken om zo ons systeem nog beter af te stemmen op de praktijk. We konden nauwelijks wachten op de eerste gespeelde Biljartpartijen en wedstrijden! Maar dat ging niet direct gebeuren. We hadden de scoreborden opgehangen voordat de competitie was begonnen en in de zomermaanden werd er wel gespeeld, maar op een heel andere manier dan tijdens de competitie. Om de spelers van verschillende disciplines (Libre, Bandstoten en Driebanden) bij elkaar te brengen wordt er in de zomermaanden een Triathlon-competitie gespeeld. Libre, Bandstoten en Driebanden tegelijk in 1 partij. Per speler moesten er dus 3 standen worden bijgehouden! Geen scorebord die dat ondersteunde! De stand bijhouden zou dus zoals vorige zomers met pen en papier gedaan worden. Maar daar dachten wij anders over.
We hadden tenslotte een flexibel digitaal systeem ontworpen dat toekomstbestendig en snel uit te breiden was. We gingen direct aan de slag en de volgende dag konden we bij de eerste Triathlonavond bij de BC RRS een demo geven van ons Triathlon spel en scorebord. Een week later was de demo een volwaardig spel in ons systeem. Dit was een onverwachte maar zeer geslaagde test van de flexibiliteit en uitbreidbaarheid van ons systeem!
Deze eerste vliegende start bij de RRS zorgde er voor dat we al snel een aantal clubs aan ons testprogramma toe konden voegen. Dit was eingelijk nog spannender. Nu hingen onze scoreborden bij clubs waar we niet zelf bij zaten. We gaven ‘ons kindje’ nu echt uit handen. Dat leidde al snel tot een nieuwe waardevolle ontdekking. De tweede club hing de scoreborden veel hoger op dan wij hadden ingecalculeerd. Helemaal tegen het plafond. Nu is het scorebord ontworpen om op die afstand prima zichtbaar te zijn, maar onze procedure om een telefoon aan een scorebord te koppelen was daar niet voor gemaakt. Onze aanname was dat je je telefoon prima voor het scorebord zou kunnen houden om een (kleine) QR-code te scannen. Dat lukte hier niet goed meer.
De QR-code moest dus veel groter of ergens anders lager geplaatst worden. We besloten om beide oplossingen te realiseren. De instructies en info op het home screen konden ook prima op papier afgedrukt. Een geplastificeerd A4-tje aan de muur of aan de biljarttafel kan een prima en handige oplossing zijn. Tegelijk maakten we ook een nieuw ontwerp voor het home screen met vooral een veel grotere QR-code. Van de mooie animatie op het homescherm hebben we ook afscheid genomen. Jammer, want die animatie vonden we wel mooi en trok de aandacht. Op den duur kan dat immers gaan irriteren wanneer je aandacht bij andere zaken hebt. Hoe mooi de vormgeving ook is.
Biljarters die de score bijhielden wezen ons op een fout die veel gemaakt werd. Er werd soms onbedoeld een (dubbele) score ingevoerd. Een korte aanraking op het scherm was namelijk al voldoende om een score in te voeren. Te lang moeten drukken is niet fijn, maar te kort is ook niet goed. Herstellen van foute invoer is dan wel eenvoudig in onze app, maar voorkomen is beter dan genezen. We hebben de app daarom iets minder gevoelig gemaakt en het onbedoeld invoeren van een score komt daardoor nauwelijks meer voor.
Een andere verrassende uitkomst van de gebruikerstesten was dat de biljartclubs al snel een voorkeur toonden om niet de eigen vertrouwde mobiele telefoon te gebruiken om het scorebord te bedienen. Dat was wel onze verwachting geweest. Verschillende clubs kochten al snel voor elk scorebord een eigen tablet om als min-of-meer vaste afstandbediening te fungeren. Voor vijf of zes tientjes een betaalbare oplossing. Maar voor welk probleem eigenlijk? Een iets groter scherm dan die van de eigen telefoon was welkom, maar het was ook een voordeel dat voor alle clubleden de bediening precies hetzelfde was. Telefoons verschillen toch van elkaar en dat maakt het elkaar helpen net iets lastiger. Met een vaste tablet als bediening konden nieuwkomers met een paar eenvoudige instructies op een A4-tje goed op weg geholpen worden. Prima natuurlijk, maar wat betekent dat voor ons als ontwerpers?
Wij hebben ons ontwerp geoptimaliseerd voor het scenario: een willekeurig persoon met een of andere telefoon komt in een gelegenheid met een Bilartteller scorebord en wil deze gaan bedienen. Nu komt daar een belangrijk scenario bij: een lid van een club (met of zonder eigen telefoon) gaat het scorebord bedienen en heeft dit niet eerder gedaan. Dit scenario is niet heel anders en optimaliseren voor dit scenario zal toch tot iets andere ontwerpkeuzes leiden. We gaan dit scenario daarom zo goed mogelijk ondersteunen want voor veel clubs zal dit scenario het belangrijkste zijn. We gaan voor dit scenario optimaliseren met kleine aanpassingen in ons ontwerp, maar ook (de basis voor) door de A4-tjes met instructies te leveren.
Interesse vanuit andere verenigingen
We willen de test uitbreiden. Hiervoor hebben we een aantal geïnteresseerde verenigingen uitgenodigd bij de BC RRS in Enschede voor een demo. Na een korte demo met de mogelijkheid om direct zelf even een scorebord uit te proberen, kregen we veel enthousiaste reacties. Dat onze scoreborden er mooi en stijlvol uitzagen, dat hadden ze al gezien. Nu werd vooral het gebruiksgemak opgemerkt van deze geavanceerde digitale scoreborden. Het enthousiasme resulteerde in een levendige discussie. Ondersteunden onze scoreborden wel alle regels en gebruiken van de aanwezige verenigingen? Met veel plezier volgden we deze discussie want dit was precies de bedoeling van deze avond en waar we op hadden gehoopt. We beantwoordden vragen en noteerden wensen en opmerkingen. Zo werd er gevraagd of het mogelijk was om aan het eind van een partij een overzicht te krijgen van het aantal beurten dat een speler een kruis had staan. Dat kon zeker geregeld worden en deze functie werd eenvoudig toegevoegd en kwam direct voor alle scoreborden beschikbaar. We kunnen immers altijd functies toevoegen via de Biljartteller app en deze functies zijn dan direct beschikbaar voor alle scoreborden. Een scorebord blijft op die manier automatisch up-to-date en dat zonder eigen internetverbinding!
Aan het einde van de avond konden we twee verenigingen toevoegen aan ons testprogramma. Zij zagen de voordelen en wilden niet wachten tot onze scoreborden in de winkel zouden liggen en bestelden onze pre-release scoreborden.
Biljarttellers klaar voor de test
Het is zover! Na een half jaar aan ontwerpen, programmeren en testen van onze scoreborden zijn vandaag de eerste 2 Biljarttellers opgehangen bij de BC RRS in Enschede. Dit is de echte test. Wat gaan de uiteindelijke gebruikers er van vinden? De biljarters van BC RRS mogen het zeggen. De vuurdoop van ons product. Onze voorzitter heeft er vertrouwen in. Zoveel vertrouwen dat hij de oude scoreborden direct maar van de muur heeft gehaald en er morgen alleen met de Biljarttellers geteld kan worden. En nu gaan we goed luisteren naar wat de biljarters er van vinden en goed kijken hoe de Biljarttellers in het echt gebruikt gaan worden. Want een mooi werkend product is niet goed genoeg voor ons. Het moet naadloos aansluiten bij wat Biljarters willen en verwachten. Wij denken dat goed te weten, maar uiteindelijk is de praktijk onze beste leermeester.
In den beginne was er …
Ik speel alweer een paar jaar in de Enschedese Bedrijfs Biljartbond bij de BC RRS en eind vorig jaar vroeg onze voorzitter mij of ik eens wilde rondkijken naar een digitaal scorebord. Omdat ik een zelfstandige IT-er ben, dacht hij dat ik er wel kijk op had. Als je dan het internet afstruint kom je verschillende scorebordsystemen tegen. Wat mij opviel is dat bijna al deze systemen dezelfde beperkingen hebben: 1. Ze zijn niet mooi en 2. De bediening is beperkt of ingewikkeld. Dit was niet wat ik wilde aanbevelen aan onze voorzitter.
Als je scoreborden gaat vervangen wil je toch geen technische uitdagingen? Een nieuw scorebord moet je werk uit handen nemen en tijd besparen die je liever aan het biljarten zelf besteedt.
Nu ben ik niet alleen IT-er maar ik ben ook een ervaren grafisch ontwerper. Ik begon daarom mijn ideeën eerst visueel uit te werken. Deze eerste ontwerpen heb ik voorgelegd aan een aantal bevriende biljarters. Ze vonden dat mijn ontwerpen een grote stap vooruit zouden zijn, een stuk duidelijker en mooier. Niet veel later sprak ik met een bevriende programmeur over mijn ideeën. Hij was ook meteen enthousiast. Maar hij wilde geen scorebord maken dat er alleen maar mooier was. Hij zag direct dat ook er ook bij het technisch ontwerp veel te winnen was. Een veel betere gebruikerservaring zou mogelijk zijn door ook de bediening zelf te ontwerpen. Zo ontstond het idee om een app te bouwen voor de bediening van ons scorebord. Zo konden we het scorebord en de bediening ervan zo maken dat het perfect aansluit bij wat de biljarter wil en al kent. Ons digitale scorebord zou een moderne biljartteller worden, en alsof het zo moest zijn, de domeinnaam “Biljartteller.nl” was nog vrij. Het idee voor De Biljartteller was er en de weg naar de toekomst was geschetst.