Onze eigen BC RRS in Enschede was de eerste club die deelnam aan ons testprogramma. Dit zou ons de kans geven om van dichtbij te observeren hoe biljarters ons scorebordsysteem gebruiken om zo ons systeem nog beter af te stemmen op de praktijk. We konden nauwelijks wachten op de eerste gespeelde Biljartpartijen en wedstrijden! Maar dat ging niet direct gebeuren. We hadden de scoreborden opgehangen voordat de competitie was begonnen en in de zomermaanden werd er wel gespeeld, maar op een heel andere manier dan tijdens de competitie. Om de spelers van verschillende disciplines (Libre, Bandstoten en Driebanden) bij elkaar te brengen wordt er in de zomermaanden een Triathlon-competitie gespeeld. Libre, Bandstoten en Driebanden tegelijk in 1 partij. Per speler moesten er dus 3 standen worden bijgehouden! Geen scorebord die dat ondersteunde! De stand bijhouden zou dus zoals vorige zomers met pen en papier gedaan worden. Maar daar dachten wij anders over.
We hadden tenslotte een flexibel digitaal systeem ontworpen dat toekomstbestendig en snel uit te breiden was. We gingen direct aan de slag en de volgende dag konden we bij de eerste Triathlonavond bij de BC RRS een demo geven van ons Triathlon spel en scorebord. Een week later was de demo een volwaardig spel in ons systeem. Dit was een onverwachte maar zeer geslaagde test van de flexibiliteit en uitbreidbaarheid van ons systeem!
Deze eerste vliegende start bij de RRS zorgde er voor dat we al snel een aantal clubs aan ons testprogramma toe konden voegen. Dit was eingelijk nog spannender. Nu hingen onze scoreborden bij clubs waar we niet zelf bij zaten. We gaven ‘ons kindje’ nu echt uit handen. Dat leidde al snel tot een nieuwe waardevolle ontdekking. De tweede club hing de scoreborden veel hoger op dan wij hadden ingecalculeerd. Helemaal tegen het plafond. Nu is het scorebord ontworpen om op die afstand prima zichtbaar te zijn, maar onze procedure om een telefoon aan een scorebord te koppelen was daar niet voor gemaakt. Onze aanname was dat je je telefoon prima voor het scorebord zou kunnen houden om een (kleine) QR-code te scannen. Dat lukte hier niet goed meer.
De QR-code moest dus veel groter of ergens anders lager geplaatst worden. We besloten om beide oplossingen te realiseren. De instructies en info op het home screen konden ook prima op papier afgedrukt. Een geplastificeerd A4-tje aan de muur of aan de biljarttafel kan een prima en handige oplossing zijn. Tegelijk maakten we ook een nieuw ontwerp voor het home screen met vooral een veel grotere QR-code. Van de mooie animatie op het homescherm hebben we ook afscheid genomen. Jammer, want die animatie vonden we wel mooi en trok de aandacht. Op den duur kan dat immers gaan irriteren wanneer je aandacht bij andere zaken hebt. Hoe mooi de vormgeving ook is.
Biljarters die de score bijhielden wezen ons op een fout die veel gemaakt werd. Er werd soms onbedoeld een (dubbele) score ingevoerd. Een korte aanraking op het scherm was namelijk al voldoende om een score in te voeren. Te lang moeten drukken is niet fijn, maar te kort is ook niet goed. Herstellen van foute invoer is dan wel eenvoudig in onze app, maar voorkomen is beter dan genezen. We hebben de app daarom iets minder gevoelig gemaakt en het onbedoeld invoeren van een score komt daardoor nauwelijks meer voor.
Een andere verrassende uitkomst van de gebruikerstesten was dat de biljartclubs al snel een voorkeur toonden om niet de eigen vertrouwde mobiele telefoon te gebruiken om het scorebord te bedienen. Dat was wel onze verwachting geweest. Verschillende clubs kochten al snel voor elk scorebord een eigen tablet om als min-of-meer vaste afstandbediening te fungeren. Voor vijf of zes tientjes een betaalbare oplossing. Maar voor welk probleem eigenlijk? Een iets groter scherm dan die van de eigen telefoon was welkom, maar het was ook een voordeel dat voor alle clubleden de bediening precies hetzelfde was. Telefoons verschillen toch van elkaar en dat maakt het elkaar helpen net iets lastiger. Met een vaste tablet als bediening konden nieuwkomers met een paar eenvoudige instructies op een A4-tje goed op weg geholpen worden. Prima natuurlijk, maar wat betekent dat voor ons als ontwerpers?
Wij hebben ons ontwerp geoptimaliseerd voor het scenario: een willekeurig persoon met een of andere telefoon komt in een gelegenheid met een Bilartteller scorebord en wil deze gaan bedienen. Nu komt daar een belangrijk scenario bij: een lid van een club (met of zonder eigen telefoon) gaat het scorebord bedienen en heeft dit niet eerder gedaan. Dit scenario is niet heel anders en optimaliseren voor dit scenario zal toch tot iets andere ontwerpkeuzes leiden. We gaan dit scenario daarom zo goed mogelijk ondersteunen want voor veel clubs zal dit scenario het belangrijkste zijn. We gaan voor dit scenario optimaliseren met kleine aanpassingen in ons ontwerp, maar ook (de basis voor) door de A4-tjes met instructies te leveren.